دوچرخه های اولیه دارای زنجیر و خودرو نبودند. زنجیر دوچرخه (انتقال نیروی رکاب زن به چرخ) در سال 1885 ساخته شد و حرکت با دوچرخه را آسان و بدون زحمت ساخت.
پیش از عمومی شدن استفاده از اتومبیل، دوچرخه به صورت سه و یا چهار چرخه،
دو نفره و سه نفره هم ساخته می شد که دوچرخه سوار می توانست همسرش را همانند نشستن در اتومبیل (نه روی زین و ترک بند) با خود ببرد و سواری دهد.
طبق برآورد رسمی، درسال 2005، جهان دارای بیش از یک میلیارد دوچرخه بوده است. پیش بینی شده است که با گران شدن بهای بنزین و نیز به خاطر حفظ تندرستی (لزوم ورزش روزانه)، استفاده از دوچرخه باردیگر افزایش یابد.
طبق یک میثاق بین المللی، از سال 1968 دوچرخه در عداد وسائط نقلیه که در ردیف «خودرو» هستند در آمده و راکب دوچرخه عنوان «راننده» یافته و لذا باید همه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کند. به علاوه، اتومبیلرانان باید به حق دوچرخه سوار در معابر احترام بگذارند و ضمن حرکت، حق تقدم و فاصله قانونی را با دوچرخه رعایت کنند.
عکس زیر یک دوچرخه چند چرخه دو نفره را در سال 1886 نشان می دهد:
خودکشی محقق الدوله از نمایندگان مجلس شورای ملی
دستگیری 7000 نفر در تظاهرات ضد جنگ ویتنام در واشنگتن
انقلاب 19 آپریل 1810 کاراکاس
افتادن برلین بدست ارتش روسیه و پایان جنگ جهانی دوم
دستگیری 7000 نفر در تظاهرات ضد جنگ ویتنام در واشنگتن
انقلاب 19 آپریل 1810 کاراکاس
افتادن برلین بدست ارتش روسیه و پایان جنگ جهانی دوم