حمایت فیلسوف «پرگماتیسم» از مبارزات ایرانیان


مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه و 37 ثانیه
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه و 37 ثانیه
 20 ژوئن سال 1951 که تب رسیدن به دمکراسی واقعی، ایرانیان را در برگرفته بود و سرگرم ملی کردن نفت خود و مبارزه با انگلستان بودند، جان دوی فیلسوف آمریکایی و صاحب فلسفه «پرگماتیسم» به حمایت از مساعی مردم ایران سخن گفت و این نوع تلاشها را «حق» هر ملتی دانست.

به این مناسبت نگاهی کوتاه داریم به عقاید «جان دوی»:
جان دوی (1952ـ1859) John Dewey فیلسوف آمریکایی و نظریه پرداز در فلسفه Pragmatism یا Instrumentalism، در زمینه حکومت، عقیده به تعدّد انجمن ها، اتحادیه ها و احزاب (واقعی) داشت تا ضامن بقاء و حفظ اصالت دمکراسی و جلوگیری از مصادره و سرقت آن توسط عده ای معدود باشند.
وی با توجه به این تضاد (باور «هگل» که انسان طبیعت متغیر ندارد و این نظریه «داروین» که طبیعت بشر ثابت نیست)، گفته است که تجربه گذشته [تاریخ] تحولات بعدی را تا حدّی زیاد روشن می کند و به این ترتیب «دوی» اعتقاد به تجربه داشت نه فرضیه.
او برای «رشد فردی» نسخه «فرصتهای برابر» را نوشت و تاکید کرد که رشد افراد [هدف او، عمدتا رشد سیاسی و رشد آگاهی های عمومی بود] باعث استقرار دمکراسی واقعی در یک جامعه می شود. به نظر «دوی»، یک فرد رشید زیر بار اراده فرد دیگر نمی رود مگر براساس منطق، و هیچ قانون موضوعه نمی تواند حقوق بشر (حق طبیعی انسان)را نقض کند و به هر حال یک قانون اساسی ناقص (ناتمام) بهتر از نبودن و یا رعایت نکردن آن است.
«دوی» گفته است: فریاد کشیدن مردم هنگامی مشروعیت دارد که بینند قانون اساسی جامعه ایشان نقض می شود و همین فریادها (اعتراض های مسالمت آمیز) باعث قطع تعرض به قانون اساسی می شود و رسانه ها وسیله رساندن (انعکاس) این صداها هستند. «دوی» معتقد به تکمیل دمکراسی، تنها از راههای مسالمت آمیز (نطق و نوشته) و رعایت روشهای آرام (نه خشونت) و دمکراتیک بود. «دوی» انقلاب و عصیان را نتیجه تداوم ظلم، ستم و بی عدالتی می دانست نه لزوما بخاطر تامین دمکراسی و یا تکامل آن.
«دوی» علاوه بر ترقی اقتصاد که تامین فرصت های مساوی برای اعضای جامعه یکی از کلیدهای آن است، به ارتقاء سطح دانائی و آگاهی های عمومی برای پرورش کودک دمکراسی اعتقاد داشت و نوشته است که میان دانائی (بالا بودن سطح معلومات و آگاهی های عمومی مردم) و دمکراسی رابطه مستقیم برقرار است و به همین دلیل است که روشنفکران یک جامعه (نویسندگان، روزنامه نگاران، هنرمندان، اندیشمندان و دانشوران)، مدرسین آموزش متوسطه و عالی و دانشجویان دوره تحصیلات عالی بیشتر از دیگران در پی کسب و یا ارتقاء دمکراسی هستند و می کوشند که پاسدار آن هم باشند. هدف «دوی» از «دانائی»، داشتن معلومات و اطلاعات کافی و در حد متعارف (استانداردی که اندیشمندان برایش تعیین کرده اند) بوده است.
«دوی» تا نیمه عمر از دمکراسی سوسیالیستی تمجید می کرد و از این امر که در روسیه یک حزب، ولی با نامزدهای مختلف در انتخابات شرکت می کرد دفاع می کرد و معتقد بود که حزب از مهارت و تجربه و خصوصیات افراد با خبر است، بهترین ها را نامزد می کند و این مردم هستند که تشخیص می دهند به کدام یک از این «خوب» ها رای بدهند و به این ترتیب؛ فرد ناآگاه، بی علاقه، آزمند پول و شهرت و مقام به شوراها و پارلمان راه نمی یابد تا دستاوردها تخریب شود.
وی پس از آگاه شدن از این موضوع که انتخابات در شوروی به صورت یک نمایش توخالی درآمده و سوسیالیسم این کشور به بیراهه افتاده و استالین برای اداره امور راه خشونت و دیکتاتوری را در پیش گرفته خاموش شد و دیگر از حکومت یک حزبی دفاع نکرد، ولی این اعتقاد که باید «طرحی نو» ریخته شود تا بهترین ها به وکالت مردم و مدیریت امور برگزیده شوند تا پایان عمرش در او به قوّت خود باقی بود و سوسیالیسم عملی و معتدل را رد نمی کرد.


دسته : تاریخ جان دوی Pragmatism پرگماتیسم فلسفه
حمایت فیلسوف «پرگماتیسم» از مبارزات ایرانیان
3.5 (2)


عالی

1402/03/29 5 · Reply


میتونست یکم کامل تر باشه مطلب

1402/03/29 2 · Reply



طرح زندگی خوب

درباره ما

طرح زندگی خوب، پرتال جامعی است که در اکثر حوزه های مرتبط با کیفیت زندگی، به ارائه خدمات آنلاین و تولید محتوی می پردازد. هدف این سامانه، ایجاد فرصت های بهبود در کیفیت زندگی فارسی زبانان بویژه ایرانیان عزیز می باشد.

عضویت در خبرنامه
عضویت

کلیه حقوق وبسایت glp.ir متعلق به تیم طرح زندگی خوب است.