ابتکار ژورنالیستی Meet the Press


مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه و 10 ثانیه
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه و 10 ثانیه
مجری پیشین برنامه دیدار و بحث رو در روی رسانه ای در شبکه تلویزیونی ان.
بی. سی آمریکا «نشست و بحث با رسانه ها Meet the Press» که نخستین بار در پنجم اکتبر سال 1945 در آمریکا از رادیو پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت و سپس به شبکه های تلویزیونی راه یافت از آغاز سده 21 دست کم هفته ای یک صفحه از روزنامه ها را به خود اختصاص داده و پر خواننده ترین مطلب آنها شده است. توجه به این مطلب در روزنامه ها عمدتا به این لحاظ است، که در تلویزیونها که یکشنبه ها پخش می شود، بوی سفارشی می دهد و به نظر می رسد که سیاستمداران و دولتمردان برای دفاع از سیاست های خود و یا طرح نظر و تصمیم تازه؛ از شبکه ها می خواهند که آنان را به حضور در این برنامه دعوت کنند و پس از بیان مطالبی طولانی به چند پرسش و ایراد روزنامه نگاران و نیز پیام های تلفنی و ایمیلی مخاطبان پاسخ دهند که گفته شده است ممکن است پاسخگو برخی از این مخاطبان را از قبل آماده کرده باشد ـ به هر حال ابتکار این برنامه از اهمیت برخوردار است.
در مورد رسانه های جاپی، طرز کار از این قرار است که روزنامه یک موضوع و یا مساله روز را در نظر می گیرد و از یک هفته پیش از برگزاری، ضمن اعلام موضوع آن چند روزنامه نگار معروف را هم انتخاب می کند، از شماری کارشناس و صاحبنظر مربوط دعوت به عمل می آورد، مقام یا مقامات دولتی و پارلمانی و ... در ارتباط با مساله هم دعوت می شوند و به تناسب گنجایش سالن یا اطاق، گروهی از مردم نیز در روز تعیین شده به عنوان تماشاگر و پرسشگر حضور می یابند. پرسشها می تواند تلفنی،با «فاکس» و یا «ایمیل» باشد که اگر تلفنی باشد، پیش از جلسه ضبط و در جلسه پخش می شوند. میز بیضوی است که روزنامه نگاران در یک طرف آن و مقامات و کارشناسان در سوی دیگر می نشینند. معمولا سردبیر کل و یا سردبیر اجرایی (معاون اول او) ریاست جلسه را بر عهده می گیرد. هر پرسش وارده توسط یک روزنامه نگار حاضر در جلسه خوانده می شود. [ممکن است روزنامه نگار راسا خود سئوال کند] و پس از شنیدن پاسخ مقام و کارشناس، بحث شروع می شود. ممکن است کارشناس و یا مقام درخانه و یا دفترش پاسخ بگوید ولی پاسخ او به صورت زنده در جلسه پخش می شود تا بشود درباره اش بحث کرد. شرح این مذاکرات دو روز بعد در روزنامه چاپ می شود و روزنامه سپس به درج اظهار نظرهای وارده درباره آن می پردازد و گاهی یک موضوع در چند جلسه مطرح می شود. روابط عمومی هر روزنامه بلافاصله پس از جلسه، خلاصه مذاکرات را به رسانه های دیگر از جمله خبرگزاری ها می دهد. بعضی اوقات تلویزیونهای محلی به پخش مستقیم مذاکرات جلسه می پردازند و خبرنگاران بعدا آن موضوع را مستقلا دنبال می کنند و ....
این ابتکار که از رادیو بوده و تلویزیون آن را اقتباس کرده تازه ترین کار ژورنالیسم نوشتاری شده است که قواعد طرز کار در کتابهای درسی تازه رشته روزنامه نگاری مندرج است.


: تاریخ Meet the Press
ابتکار ژورنالیستی Meet the Press
(0)



©2003-2024

0.08212 13.46 50