آییننامه واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه و 25 ثانیه در همین حال روز گذشته نیز جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، در گفتوگویی برخی از مفاد آییننامه واردات خودرو را تشریح کرد.
وی با تاکید بر اینکه تمام نواقصی که در آییننامه خودروهای نو وجود داشت در آییننامه واردات خودروهای کارکرده رفع شده است، تاکید کرده که الزام تعیین حجم موتور، سقف دلاری و منشأ ارز واردات خودروهای کارکرده در آییننامه اجرایی جدید برای واردکنندگان خودرو برداشته شده است تا بهانه از یک عده گرفته شود. وی به یک نکته مهم در آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده نیز اشاره و اظهار کرده که در آییننامه دولت به اشخاص حقیقی اجازه واردات به ازای هر نفر یک خودرو داده شده بهطوریکه مردم با ارز خانگی خود میتوانند خودرو وارد کشور کنند. بدین ترتیب در شرایطی اظهارات ضدونقیضی از تدوین آییننامه واردات کارکردهها به گوش میرسد که به نظر میرسد این آییننامه با مشورت نمایندگان مجلس نهایی شده و تنها در انتظار مجوز هیات دولت است. مفادی که دو نماینده مجلس در اظهاراتشان عنوان کردند، بیانگر این موضوع است که آییننامه ورود کارکردهها شرایط سهلتری را برای واردات در نظر گرفته و ممکن است ورود این نوع خودروها نسبت به محصولات صفر پیشی بگیرد. بر اساس قانونی که مجلس شورای اسلامی در مورد کارکردهها مصوب کرده واردات این خودروها برخلاف واردات محصولات صفر بدون انتقال فناوری لازمالاجراست. همچنین آییننامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز موردنیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه پس از لازمالاجرا شدن قانون مدنظر قرار گرفته است. در ادامه اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارسال کند.