بارداری ممکن است روند پیری را تسریع کند!

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه و 51 ثانیه
بارداری ممکن است روند پیری را تسریع کند!
دانشمندان دریافته‌اند که حتی فقط یک بارداری می‌تواند سن بیولوژیکی [سن زیستی] مادر را به‌سرعت بالا ببرد. در تحقیقی جدید که در نشریه شرح پژوهش‌های آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Science) منتشر شد، دانشمندان دریافتند زنانی که تجربه بارداری داشته‌اند در مقایسه با زنانی که باردار نبوده‌اند بیشتر احتمال دارد علائم تسریع روند بالا رفتن سن بیولوژیکی را نشان دهند. کیلن رایان، دانشمند عضو پژوهش که در «مرکز پژوهش پیری» دانشکده سلامت عمومی میلمن در دانشگاه کلمبیا روی آثار بلندمدت بارداری تحقیق می‌کند، به نشریه تایم توضیح داد که بارداری ممکن است به افزایش خطراتی برای سلامت منجر شود. رایان به این خبرگزاری گفت: «ما داریم پی می‌بریم که بارداری آثار بلندمدتی روی بدن دارد. همه‌شان بد نیستند، اما به نظر می‌رسد خطر برخی بیماری‌ها و مرگ‌و‌میر در اثر عوامل گوناگون را افزایش می‌دهد.» رایان و گروه پژوهشی‌اش این فرضیه را مطرح کرده‌اند که تسریع روند پیری بیولوژیکی در اصل به‌دلیل عوارض جسمی فراوانی که بارداری برای بدن دارد رخ می‌دهد. رایان متذکر شد: «ایده اصلی این است که بدن کارکردهای مشخصی دارد، اما همیشه در بهینه‌سازی هر کدام از این عملکردها محدودیت دارد، و همین یک بده‌‌‌بستان ایجاد می‌کند. بنابراین، انرژی که به‌سمت کارکرد تولیدمثلی می‌رود ممکن است از بخش حفاظت و بقای بدن گرفته شود.»

رایان و گروه پژوهشی‌اش از طریق داده‌های به‌دست‌آمده از نظرسنجی تغذیه و سلامت بلندمدت سبو (Cebu Longitudinal Health and Nutrition Survey) نمونه‌ خون ۱۷۰۰ فیلیپینی را بررسی کردند که وقتی این تحقیق در سال ۲۰۰۵ آغاز شد، بین ۲۰ تا ۲۲ سال سن داشتند. در این پژوهش، همچنین سوال‌هایی در مورد سوابق جنسی و تولیدمثلی، و تعداد بارداری‌های شرکت‌کنندگان پرسیده شد‌ــ و عواملی مانند آلودگی و عوامل اجتماعی‌اقتصادی، را که می‌تواند بر روند پیری شرکت‌کنندگان مرد و زن تاثیر بگذارد مدنظر قرار داد. این گروه پژوهشی نتایج را با داده‌هایی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ از گروه کوچک‌تری از شرکت‌کنندگان زن جمع‌آوری شد مقایسه کردند. این گروه پژوهشی در نمونه‌های خون عواملی را بررسی کردند که سبب تسریع روند پیری بیولوژیکی می‌شوند یا بر آن اثر می‌گذارند، به‌ویژه «ساعت‌های اپی‌ژنتیک [فراژن‌شناسی]» که سن سلول را نشان می‌دهد. به‌مرور زمان، آثار مولکولی‌ای روی سلول‌ها نقش می‌بندد که نشان می‌دهد کدام ژن‌ها روشن یا خاموش شده‌اند، که نشان‌دهنده توالی‌های دی‌ان‌ای اصلاح‌شده است. از آن‌جا که ساعت‌های اپی‌ژنتیک به‌منزله عکسی فوری از تغییراتی‌اند که در گذر زمان در سلول رخ داده است‌ــ از جمله آثار موارد خارجی مانند استرس، و تجربه‌های فیزیولوژیکی و روانشناختی‌ــ دانشمندان از آن‌ها به‌عنوان معیاری برای تشخیص سن بیولوژیکی سلول‌ها استفاده می‌کنند. این گروه پژوهشی با استفاده از شش ساعت اپی‌ژنتیک برای شناسایی ۱۹ شاخص جهش گوناگون که سن بیولوژیکی شرکت‌کننده را می‌سنجد، به این نتیجه رسید زنانی که دست‌کم یک بار باردار بوده‌اند از لحاظ بیولوژیکی مسن‌تر از زنانی‌اند که هرگز باردار نبوده‌اند. این داده‌ها حاکی از آن است که سن بیولوژیکی کسانی که باردار بوده‌اند هر سال سه درصد بیشتر افزایش پیدا می‌کند، و گفته می‌شود کسانی که بیش از یک بارداری داشته‌اند تا پنج ماه سریع‌تر سنشان بالا می‌رود. این گروه پژوهشی یافته‌هایشان را با نتایج آزمایش همان ساعت‌های اپی‌ژنتیک در شرکت‌کنندگان مرد مقایسه کردند، و متذکر شدند مردانی که همراه شریک زندگی‌شان صاحب فرزند شده‌ بودند به افزایش سن بیولوژیکی در اثر فرزنددار شدن دچار نشده بودند. با وجود این، در مقاله‌ای که در نشریه علمی متابولیسم سلولی (Cell Metabolism) منتشر شده است، یک گروه پژوهشی از دانشکده پزشکی ییل (Yale) به سرپرستی کیران اودانل گزارش دادند یافته‌هایشان نشان می‌دهد که تسریع شدید روند پیری در اثر بارداری به‌تدریج طی چند ماه پس از زایمان معکوس می‌شود. اودانل توضیح داد: «روند معکوس پس از زایمان از لحاظ میزان تاثیر بسیار بیشتر از افزایش سن بیولوژیکی مشاهده‌شده در دوره بارداری است؛ و این ایده بحث‌برانگیز را مطرح می‌کند که ممکن است بارداری با جوان‌سازی احتمالی همراه باشد. اما نمی‌توانیم با داده‌هایی که تاکنون به دست آورده‌ایم، به این سوال پاسخ قطعی بدهیم.» روشن است پژوهش بیشتری لازم است تا به این نتیجه رسید که آیا آثار بارداری روی افزایش سن بیولوژیکی ممکن است پس از بارداری کاملا بازگشت‌پذیر باشد. دانشمندان به نتایجی که از داده‌ها به دست آورده‌اند خوش‌بین‌اند، اما فقط زمان خواهد گفت که بارداری ممکن است در بلندمدت چه اثری روی زنان بگذارد.

مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه و 51 ثانیه