بررسی فیلم «بیبدن» از منظر سواد رسانهای
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه و 47 ثانیهجوان آنلاین: معصومه نصیری در کانال تلگرامی خود نوشت: «بیبدن» به عنوان فیلمی با سکانسهای بعضاً تکاندهنده را وقتی از منظر سواد رسانهای به تماشا بنشینید، با چند کلان موضوع مهم که محل گفتوگوی ما با مخاطب حول محور سواد رسانهای است، مواجه خواهید شد. فیلم به خوبی نشان میدهد که چگونه با جابهجایی معنا، جای «حق» و «باطل» تغییر کرده و چگونه افکار عمومی منبعث از هیجانسازی رخ داده در شبکههای اجتماعی، راه را به اشتباه رفته و با فشار حداکثری بر قانون، منجر به اتفاقاتی ناگوار میشوند.
دختری توسط پسری به قتل میرسد، پدر در مثله کردن جسد نقشآفرینی میکند، خانواده دختر به دنبال قصاص قاتل هستند، خانواده قاتل با پولپاشی در شبکههای اجتماعی، برپایی لایو و بزرگنمایی رسانهای، ناحق را حقنمایی میکنند و در نهایت فشار افکار عمومی بدون اطلاع از صحت ادعاهای خانواده فردی که قصاص در انتظارش است شرایط را به سمت و سویی میبرد که...
مخاطب هیجانزده، زودباور، متأثر از رسانه، فاقد سواد رسانهای، احساساتی و... که تنها برش رسانهای شده موضوعات را میبیند میتواند با فشار، فحاشی و شایعهپراکنی چنان فشاری را بر خانواده مقتول وارد کند که در لحظه آخر، جان فردی که قرار بوده توسط اولیای دم بخشیده شود، گرفته شده و فرد بهصورت غیرمستقیم تحت تأثیر مدل کنشگری غیرعالمانه مخاطبان به جای بازگشت به زندگی، قصاص شود.
حتی فیلم به لایههای ضرورت عدم اعتماد و حفظ حریم خصوصی در این فضا که عنصر ثانویه نمایش داده شده، اما علت اولیه وقوع قتل است نیز اشاره میکند. اینکه مخاطب باید بداند ممکن است فرد در قید حیات نباشد، اما کماکان عکسهایش در حال دست به دست شدن در شبکههای اجتماعی باشد و مخاطراتی که این دست بیدقتیها برای کاربران ایجاد میکند.
پس چند نکته کوتاه منبعث از فیلم که فرق بین مخاطب دارای سواد رسانهای و فاقد آن است: ۱) هرجا احساساتی شد، مکث میکند؛ ۲) بدون بررسی و اطمینان از صحت موضوعات، وارد کنشگری نمیشود؛ ۳) شایعات او را دچار رفتار آنی نمیکند؛ ۴) مراقب حریم خصوصی خود در شبکههای اجتماعی است؛ ۵) وقتی در شبکههای اجتماعی شاهد شلوغ کاری بیقاعده و قواره بود، ابتدا تردید میکند و ۶) آنچه در رسانه میبینید همه واقعیت نیست، گاه حتی ضد واقعیت است.
پینوشت: بنا داشتیم امسال با هیئت داوری متخصص، فیلمهای جشنواره فجر را از منظر سواد رسانهای مورد بررسی قرار دهیم. متأسفانه بخشهایی از جشنواره به رغم نامهنگاری، همکاری لازم را انجام ندادند. از طریق مرجع دیگری موفق به دیدن برخی از فیلمها شدم و هیئت داوران همگی نتوانستند آثار را مشاهده کنند. سعی میکنم فیلمهایی که البته بناست از منظر «امیداجتماعی» داوری شوند را از منظر سواد رسانهای هم ببینم.
بیشتر بخوانید:
فیلمسازها امتیاز راتن تومیتوز فیلمها را دستکاری میکنند؟ |
رونمایی ادا اجه از نوزاد کوچولوی خود |
عکس سحر قریشی در آغوش یک آیرون من نیویورکی! |
بالاخره تاریخ اکران فیلم Venom 3 مشخص شد |