واردات خودروی اقتصادی به نام ملت به کام خواص

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه و 36 ثانیهخودروی اقتصادی مدت‌هاست به کلیدواژه صنعت و بازار خودروی کشور تبدیل شده، 12 مرداد همین امسال سخنگوی دولت اعلام کرد که قرار نیست خودروی لاکچری وارد شود بلکه خودروی اقتصادی که برای قشر متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد وارد خواهد شد.
واردات خودروی اقتصادی به نام ملت به کام خواص وزیر صمت ۲۴ آبان ۱۴۰۲تاکید کرد که قیمت خودروهای وارداتی برای متوسط مردم قابل قبول است.
۱۷ بهمن معاون وزیر صمت از تخصیص ۹۵۰ میلیون یورو ارز به واردات خودرو خبر داد. اکنون قیمت قطعی خودروهای وارداتی توسط سامانه یکپارچه خودرو اعلام شده است و به عنوان مثال قیمت تویوتا کرولا ۱۲۰۰ سی‌سی، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. این در حالی است که این خودرو در بازار آزاد حداقل ۴ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. یعنی یک فرد تنها با کمتر از ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، حداقل بیش از ۲ میلیارد تومان سود خالص نصیبش می‌شود. حال سئوال این است که آیا قشر متوسط جامعه چنین توان مالی‌ برای خرید دارد؟ طبق آمار وزارت صمت، ۸۵درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین ۱۵۰ تا ۵۵۰میلیون است ولی ارزیابی کلی نرخ خودروهای وارداتی نشان می‌دهد که اغلب این خودروها بیش از یک میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین ۱.۵ تا ۲میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. با این حال به نظر می رسد ناکارآمدی این سیاست وارداتی که قادر نیست در این بازه قیمتی خودروی با کیفیت تامین کند واضح باشد. در  حالی که دست مردم و طبقه متوسط به این خودروها نمی رسد، چرا باید سالی یک میلیارد یورو ارز کشور به واردات خودرو اختصاص داده شود که نه تنها تاثیری بر بازار خودرو ندارد، بلکه یک رانت بزرگ برای قشر مرفه و ثروتمند از ما بهتر به حساب می‌آی. خودروهای اقتصادی که به اسم قشر متوسط وارد کشور می شود ولی مردم سهمی از آن ندارند. یک نفر از آقایان مسئول توضیح بدهند که مردم چه نفعی از این واردات می‌برند جز اینکه با توجه به محدودیت‌های ارزی، این کار سبب بالاتر رفتن قیمت ارز و همنشینی تورم با سفره‌های آنها می شود. آیا مجوز واردات خودرو به خودروسازها معنایی جز انحصارگرایی بیشتر آنها بر بازار خودرو دارد؟ راهکار حل مشکلات صنعت خودروی کشور، آزادسازی تولید خودرو برای همه نخبگان و متخصصینی هست که قادر به تولید خودروی باکیفیت هستند اما قانون مانع آن‌ها شده است نه واردات خودروهای لوکس.

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه و 36 ثانیه
واردات خودرو دسته : حمل و نقل

قیمت (دلار)تفییرعنوان
0.41709525.49%Onomy Protocol
0.751167-0.001%XSGD
4.61-4.18%BarnBridge
0.180576-6.26%Carrieverse
3.26-1.18%FC Barcelona Fan Token

©2003-2024