حدود قیمت خودروها در سال آینده چقدر خواهد بود؟
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه و 60 ثانیهخودروسازان بزرگ کشور در صورتهای مالی خود خبر از زیان انباشته ۱۷۴هزار میلیارد تومانی تا پایان آذر امسال دادهاند، ضمن آنکه زیان ۹ماه امسالشان نیز به ۲۸هزار میلیارد تومان رسیده است. به گفته خودروسازان، زیاندهی آنها ریشه در قیمتگذاری دستوری دارد، سیاستی که از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد. خودروسازان میگویند در این سالها نهاد تنظیمگر (بهخصوص شورای رقابت) قیمتهای منصفانهای برای محصولات آنها لحاظ نکرده و نرخهای دستوری معمولا حتی هزینه تولید را نیز پوشش ندادهاند و طبعا سودی هم در کار نبوده است. به واسطه همین استدلال، خودروسازان سیاستگذار و سیاست قیمتگذاری دستوری را مقصر اصلی زیان انباشته ۱۷۴هزار میلیارد تومانی خود میدانند.قیمت آینده شش خودروی اصلی. اما اعمال فرمول جدید، قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا را چقدر بالا خواهد برد؟ هرچند برای پاسخ دقیق به این پرسش باید منتظر اجرای فرمول موردنظر توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باشیم، بااینحال، با در نظر گرفتن آخرین لیست مربوط به هزینه تولید خودروها و جایگذاری آنها در فرمول موردنظر، میتوان حدود قیمتها را مشخص کرد. درحالحاضر سازمان حمایت به نمایندگی از وزارت صمت مسوول بررسی هزینه تولید خودروهای داخلی و تعیین قیمتهای جدید است، بااینحال فعلا خبری مبنی بر اینکه این سازمان بخواهد نرخهای جدید را تعیین و ابلاغ کند، به گوش نمیرسد. این احتمال هست که تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمول جدید، به انتهای امسال (بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی) یا اوایل سال آینده موکول شود. با توجه به این احتمال، در گزارش امروز قیمت آینده محصولات ایرانخودرو و سایپا را بر اساس فرمول جدید، محاسبه کردهایم؛ قیمتهایی که البته الزاما دقیق و قطعی نیستند، اما احتمالا در همین محدوده خواهند بود. برای پیشبینی قیمتهای جدید، دو فرض را لحاظ کردهایم. نخست اینکه سازمان حمایت هزینههای تولید خودروسازان را تماموکمال بپذیرد، چه آنکه در این صورت، چیزی به اسم سود واقعا نصیب خودروسازان خواهد شد. فرض دوم نیز این است که هزینه تولید مورد محاسبه توسط سازمان حمایت همانی باشد که در صورتهای مالی ارائهشده به بورس توسط خودروسازان، آمده باشد. بنابراین، هزینه تولید شش خودروی منتخب (شامل دنا، رانا، پژو، سمند، شاهین و گروه X۲۰۰) در این گزارش را ارقامی در نظر گرفتهایم که خودروسازان در آخرین صورتهای مالی خود به بورس ارائه دادهاند. نکته دیگر اینکه قیمتهای محاسبهشده به صورت خام هستند، بنابراین قیمت نهایی (برای مصرفکننده) پس از اعمال سایر هزینهها مشخص میشود، پس بالاتر از نرخهای محاسبهشده در این گزارش خواهند بود. ابتدا از دنا شروع کنیم، خودرویی که بیشترین هزینه تولید را بین شش محصول منتخب به خود اختصاص داده است. طبق اعلام ایرانخودرو، مبلغ بهای تمامشده تولید دنا ۴۴۰ میلیون تومان است، حال آنکه این خودرو ۳۶۹ میلیون تومان فروخته میشود؛ بنابراین طبق فرمول جدید، قیمت دنا به ۴۵۱ میلیون تومان میرسد، یعنی ۸۲میلیون تومان بیش از قیمت فعلی. دیگر محصول ایرانخودرو به نام رانا، هزینه تولید ۳۰۲ میلیون تومانی روی دست ایرانخودرو میگذارد، حال آنکه قیمت دستوری آن ۲۴۲ میلیون تومان است. با توجه به فرمول جدید، قیمت کارخانهای رانا در سال ۱۴۰۳ به ۳۰۹ میلیون تومان خواهد رسید؛ بنابراین رانا افزایش قیمتی ۶۷ میلیون تومانی را در درب کارخانه تجربه میکند. سمند نیز که ایرانخودرو هزینه تولید خام آن را ۳۱۵ میلیون تومان اعلام کرده، ۲۷۲ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. با اعمال فرمول جدید، قیمت کارخانهای سمند به ۳۲۳ میلیون تومان میرسد. با این حساب، سمند در منوی جدید، افزایش قیمتی ۵۱ میلیون تومانی خواهد داشت. اما ایرانخودروییها هزینه تولید متوسط خانواده پژو را ۳۲۰ میلیون تومان اعلام کردهاند، حال آنکه قیمت دستوری میانگین این محصول ۲۶۱ میلیون تومان است. با اعمال فرمول جدید، ایرانخودروییها میتوانند محصولات خانواده پژو را به طور متوسط با قیمتی معادل ۳۳۰ میلیون تومان بفروشند؛ بنابراین پژو در منوی جدید، افزایش قیمت ۶۹ میلیون تومانی خواهد داشت. در بین محصولات سایپا میانگین هزینه تولید خانواده X۲۰۰ (شامل کوئیک، تیبا و ساینا) ۲۳۵ میلیون تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت میانگین فروش این خانواده ۲۱۳ میلیون تومان است؛ بنابراین با توجه به فرمول جدید، سایپا میتواند این خانواده را با متوسط قیمت ۲۴۱ میلیون تومان به فروش برساند، یعنی ۲۸ میلیون تومان بیش از قیمت فعلی. در نهایت شاهین که طبق اعلام سایپا هزینه تولید ۳۶۵ میلیون تومانی دارد و نرخ دستوری آن ۳۴۵ میلیون تومان است، با فرمول جدید رشد قیمت ۲۹ میلیون تومانی را تجربه خواهد کرد. در منوی جدید، قیمت شاهین به ۳۷۴ میلیون تومان خواهد رسید.
بیشتر بخوانید:
ثبت نام خودروهای مدیران خودرو آغاز شد |
قیمت روز موتورسیکلت های بازار چهارشنبه 8 فروردین 1403 |
سهمیه سوخت این خودروها قطع میشود |
شرایط ثبت نام در طرح پیش فروش خودرو های داخلی |