ارزشمندترین سنگ دنیا زیر پای مردم فقیر این روستا!
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه و 12 ثانیهاما عزم دولت هند برای استخراج این معادن لیتیوم جزم است؛ نخست وزیر هند بر تلاش برای خودکفایی در طیفی گسترده از محصولات استراتژیک، از فولاد گرفته تا الکترونیک و تجهیزات نظامی میکوشد و مقامات دولت هند معتقدند که این کشور باید در انرژی نیز بهدنبال خودکفایی باشد. طبق آمارهای رسمی فروش خودروهای برقی در هند بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ از کمتر از ۵۰ هزار خودرو به بیش از ۴۴۳ هزار خودرو رسیده. دولت هند پیشبینی میکند که ۳۰% از فروش خودروهای شخصی، ۷۰% از فروش خودروهای تجاری و ۸۰% از فروش خودروهای دو و سه چرخه تا سال ۲۰۳۰، خودروهای برقی خواهند بود. استفاده از خودروهای الکتریکی، به هند در مسیر کاهش واردات نفت و همچنین دستیابی به اهداف خود در کاهش آلایندههای هوا کمک زیادی خواهد کرد.تولید باتری برای استفاده در خودروهای برقی، به حجم زیادی لیتیوم نیاز خواهد داشت. با وجود روابط پرتنش میان هند و چین، هندیها بخش عمدهای از نیازشان به لیتیوم و لیتیوم-یون را از چین تامین میکنند و درصورتی که لیتیوم یافت شده در روستای صلال استخراج شود، حجم لیتیوم کافی برای تامین باتری خودروهای برقی خصوصی در هند تامین خواهد شد.
این میزان از ذخایر لیتیوم این پتانسیل را دارد که دو چالش بزرگ هند، یعنی آلودگی و امنیت انرژی را حل کند. البته حجم ذخایر لیتیوم در جامو و کشمیر لزوما به این معنا نیست که این کشور میتواند از نظر اقتصادی و زیستمحیطی به خودکفایی برسد. برخی متخصصان این سوال را مطرح میکنند که حتی اگر استخراج لیتیوم در صلال به قیمت آسیب به محیطزیست، انجام شود، آیا امکان بهرهبرداری از آن با قیمت مناسب وجود دارد؟ و این ابهام را مطرح میکنند که شاید حتی واردات لیتیوم همچنان بهصرفهتر باشد و باید پاسخ این سوالات پیدا شود.
بیشتر بخوانید:
موافقت کمیسیون اجتماعی با تعطیلی روز شنبه |
ادعای تکان دهنده احمد توکلی درباره مولدسازی اموال دولت |
کسانی که سود سهام عدالت دریاف نکردند، بخوانند! |
پیشنهاد به سهامداران در روزهای ریزشی بورس |