1.Apple iPhone 13 – 5%
2.Apple iPhone 13 Pro Max – 2.6%
3.Apple iPhone 14 Pro Max – 1.7%
4.Samsung Galaxy A13 – 1.6%
5.Apple iPhone 13 Pro – 1.6%
6.Apple iPhone 12 – 1.5%
7.Apple iPhone 14 – 1.4%
8.Apple iPhone 14 Pr0 – 1.2%
9.Apple iPhone SE 2022 – 1.1%
10.Samsung Galaxy A03 – 1.1%
گوشی های اپل
آیفون 13 که به تنهایی 28 درصد از فروش آیفون را به خود اختصاص داده است - تقریباً یک سوم - پرفروش ترین تلفن همراه در سال 2022 است. در لیست پرفروش ترین ها، آیفون 14 سال گذشته در جایگاه هفتم قرار دارد. اینکه چرا آیفون 14 از نظر میزان فروش به خوبی آیفون 13 نیست، موضوعی محبوب و جالب توجه است.بنابراین، چرا فروش تلفن همراه جدید، آیفون 14، که سال گذشته عرضه شد، نسبت به نسل قبل کمتر بود؟ در واقع، موفقیت فروش سری آیفون 14 در زمان عرضه اولیه بسیار ضعیف تر از آیفون 13 بود. طبق اطلاعات فروش این شرکت، سه روز اول فروش سری آیفون 14 شاهد 987000 دستگاه فروش بود. این میزان 11 درصد کمتر از سه روز اول سری آیفون 13 است.
چرا آیفون 13 فروش بهتری نسبت به آیفون 14 داشت؟
طبق اطلاعات فروش این شرکت، سه روز اول فروش سری آیفون 14 شاهد 987000 دستگاه فروش بود. این 11 درصد کمتر از سه روز اول سری آیفون 13 است. با توجه به این توضیح، ذکر این نکته ضروری است که آیفون 14 چندان مورد انتظار نبود. به زبان ساده، آیفون 14 نسبت به آیفون 13 پیشرفت چندانی نکرده است. ما می توانیم این را بیشتر در مدل های پایه مشاهده کنیم. به دلیل این ارتقا کم، بسیاری از مردم این دستگاه را پیش بینی نمی کردند. احتمالاً این دلیل فروش ضعیف اولیه آن است.
ارتقاء ضعیف
حتی در مدل های پرو، به غیر از تراشه های بهتر و ویژگی جزیره هوشمند، چیز زیادی وجود ندارد. ارتقای عملکرد نسبتاً کم است. بزرگترین تغییر احتمالاً ظاهر جزیره هوشمند است و این برای بسیاری از افراد کافی نیست.نکته مهم دیگر این است که آیفون 13 قبل از عرضه سری آیفون 14 موجی از کاهش قیمت داشت. مصرف کنندگان به ناچار آیفون 13 را انتخاب خواهند کرد زیرا سری آیفون 14 از منظر هزینه هیچ مزیتی ندارد.
به عبارت ساده، اپل هیچ فکری به سری آیفون 14 نکرده است. از رویداد Double Eleven (فروش چینی 11/11) مشخص است که اپل نگران فروش است. کاهش شدید قیمت ها این را نشان می دهد زیرا ما اغلب شاهد کاهش قیمت اپل به خصوص برای دستگاه های جدید نیستیم.
با نگاهی به لیست پرفروشترین تلفنهای همراه در سراسر جهان در چند سال گذشته، به نظر میرسد که مدلهای چینی عملکرد بسیار ضعیفی داشتهاند. برخلاف تلاش اپل، سال به سال بیش از نیمی از ده جایگاه برتر را در اختیار دارد.
واقعاً توضیح یک سناریو با اپل سخت است. همه اپل را هر بار که یک گوشی جدید تولید می کند به دلیل عدم خلاقیت و صداقتش مورد انتقاد قرار می دهند. با این حال، همین دستگاه سال به سال در لیست برتر قرار می گیرد. این بیشتر از نظر فروش درست است در حالی که مارک های چینی که "همه چیز" را اضافه می کنند هنوز عقب هستند. ممکن است بازار فقط هواوی را از دست بدهد. با این حال، اگر کمی به آن فکر کنید، اپل واقعاً در زمینههایی مانند فناوری اصلی و محیطزیست محصول برتری دارد - حوزههایی که برندهای چینی در آنها کوتاهی میکنند.
گوشی های سامسونگ
سامسونگ در بازار تلفن های همراه هیچ گونه فشاری ندارد. این شرکت یکی از بزرگترین برندهای تلفن همراه در جهان است. با این حال، در سال های اخیر، غول تولیدی کره جنوبی با استراتژی فروش خود دست و پنجه نرم کرده است. می بینیم که از نظر فروش، هیچ یک از گوشی های پرچمدار آن عملکرد خیلی خوبی نداشتند. دو گوشی موبایل سامسونگ در این لیست، دستگاه های سطح ابتدایی هستند که کمتر از 150 دلار به فروش می رسند.در حالی که طرفداران اپل مایلند 1000 دلار برای هر چیزی که اپل بفروشد کنار بگذارند، طرفداران سامسونگ مانند هم نیستند. آنها هر چیزی را که سامسونگ منتشر میکند بررسی میکنند و اگر ارزش قیمت آن را نداشته باشد، جایگزینهای اندرویدی دیگر، احتمالا ارزانتر، را انتخاب میکنند.
با این حال، تا سال 2021، سامسونگ یکی از بزرگترین برندهای تلفن همراه در جهان باقی ماند. طبق آمار Statista، این شرکت در سال 2021 حدود 256 میلیون دستگاه فروخت. سامسونگ با داشتن 21.8 درصد از سهم بازار، بزرگترین فروشنده تلفن همراه جهان از نظر سهم بازار در سه ماهه اول 2021 بود. سری گوشیهای پرچمدار گلکسی این شرکت که شامل مدلهایی مانند گلکسی اس و گلکسی نوت میشود، به دلیل ویژگیهای پیشرفته و طراحی شیکشان در بین مصرفکنندگان محبوب شدهاند.
در سالهای اخیر، سامسونگ با رقابت فزایندهای از سوی دیگر تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند، بهویژه برندهای چینی مانند هوآوی، شیائومی و اوپو مواجه بوده است. با این حال، سامسونگ به نوآوری و عرضه مدلهای جدید با ویژگیهای پیشرفته، مانند صفحهنمایش تاشو و اتصال 5G ادامه داده است تا بتواند در بازار رقابتی باقی بماند.